“Food Literacy: Nøglen til sund kost og trivsel blandt børn og unge” er et forksningsprojekt, der forsøger at blive klogere på bedre mad- og måltidsvaner blandt børn og unge.
I projektet tager forskere fra DTU Food og Steno Diabetes Center Copenhagen udgangspunkt i Madlejr® og undersøger ændringen hos børn, der har været på et Madlejr®-forløb.
Konklusionen er at Madlejr® har en effekt på børns maddannelse.
1) Udvikle og validere forskningsbaserede redskaber til måling og evaluering af børn og unges madkompetencer og kostindtag.
2) Anvende de udviklede redskaber på børn, der er på Madlejr® og på en kontrolgruppe for at:
1) At vide = Sammenhængsforståelse (kyndig)
2) At kunne = Hverdagslivskompetence (kapabel)
3) At ville = Omsorgsfuld (med- og indlevelse)
4) At være/blive = Ansvarlighed og deltagelse (villig)
5) At sanse = Sansemæssige oplevelser, indtryk og udtryk (madmod)
Food Literacy viser, at børn der har været på Madlejr® bliver bedre indenfor mindst tre af de fem elementer: Viden, sansen og kunnen.
Undersøgelsen viser, at børnene får større viden om mad. De bliver bedre til at bruge deres sanser – at smage og smage til. Og de får større praktiske kompetencer. De bliver groft sagt bedre til at lave ma
Arla Fonden
Sønderhøj 46
8260 Viby J.
CVR-nr. 34737215
E: info@arlafonden.dk
T: (+45) 70 22 55 00
Bemærk: Arla Fonden kan ikke søges
© 2024 Arla Fonden
Privatlivsinformation – Betingelser – Brug af cookies