Forskning

Forskningsprojekt: Food Literacy

“Food Literacy: Nøglen til sund kost og trivsel blandt børn og unge” er et forksningsprojekt, der forsøger at blive klogere på bedre mad- og måltidsvaner blandt børn og unge.

I projektet tager forskere fra DTU Food og Steno Diabetes Center Copenhagen udgangspunkt i Madlejr® og undersøger ændringen hos børn, der har været på et Madlejr®-forløb. 

Konklusionen er at Madlejr® har en effekt på børns maddannelse. 

Et to-delt formål

1) Udvikle og validere forskningsbaserede redskaber til måling og evaluering af børn og unges madkompetencer og kostindtag. 

  • Udvikle spørgeramme til vurdering af madkompetence
  • Udvikle en app-baseret fotometode til kostregistrering til børn og unge
 

2)  Anvende de udviklede redskaber på børn, der er på Madlejr® og på en kontrolgruppe for at: 

  • Vurdere effekten af et Madlejr®-forløb på børn og unges maddannelse
  • Kortlægge mulige mekanismer (didaktiske/pædagogisk midler), der skaber positiv udvikling af maddannelse på Madlejr®

"Med Food Literacy har vi fået dokumenteret, at Madlejr® gør en forskel og klæder børnene på ved at øge deres maddannelse."

Udviklet af Jette Benn, ph.d., Aarhus Universitet

De fem elementer i maddannelse

1) At vide = Sammenhængsforståelse (kyndig)
2) At kunne = Hverdagslivskompetence (kapabel)
3) At ville = Omsorgsfuld (med- og indlevelse)
4) At være/blive = Ansvarlighed og deltagelse (villig)
5) At sanse = Sansemæssige oplevelser, indtryk og udtryk (madmod)

Food Literacy viser, at børn der har været på Madlejr® bliver bedre indenfor mindst tre af de fem elementer: Viden, sansen og kunnen. 

Undersøgelsen viser, at børnene får større viden om mad. De bliver bedre til at bruge deres sanser – at smage og smage til. Og de får større praktiske kompetencer. De bliver groft sagt bedre til at lave ma

 

 

Forskning

- siden er under opbyggelse