40 procent af danske børn og unge i alderen 10-15 år ved ikke, hvordan man koger et æg. Hver fjerde kan ikke skrælle en gulerod. Det viser en ny analyse fra Arla Fonden, hvor børnene selv er blevet spurgt. ”Vi kan ikke være bekendt at sende børnene ind i voksenlivet på den måde,” siger Arla Fondens direktør Sanne Vinther. For hvis børn ikke kan håndtere basal madlavning, så kan de ikke håndtere deres egen sundhed som voksne, siger hun. Og så giver hun forældrene en opsang.
Hvis du stiller 10 danske børn og unge mellem 10 og 15 år op på en række, så vil fire af dem ikke vide, hvordan de koger et æg. Samtidig ved en fjerdedel af dem ikke, hvordan man klargør grøntsager. Det vil for eksempel sige at vaske, skrælle og snitte en gulerod. Og ét ud af 10 børn er ifølge eget udsagn aldrig med i køkkenet. Heller ikke selv om, at 78 procent svarer, at de godt kan lide at lave mad. Og madlavning er den opgave, børn helst vil hjælpe til med derhjemme.
Det er blandt konklusionerne i Arla Fondens årlige analyse Børn, Unge og Mad (BUM), hvor godt 700 børn og unge er blevet spurgt ind til deres madvaner.
Tallene fra analysen både overrasker og bekymrer Sanne Vinther, der er direktør i Arla Fonden, som står bag BUM-analysen for fjerde år i træk.
”Det er voldsomt, at fire ud af 10 børn ikke kan noget så basalt som at koge et æg. Det tyder på, at der er virkelig mange børn, der ikke får almindelig mesterlære i køkkenet med familie eller venner. Det trækker tråde ind i voksenlivet. Hvis du ikke kan ordne grøntsager eller andre enkle opgaver i køkkenet, så får det med stor sandsynlighed konsekvenser for din sundhed i fremtiden,” siger Sanne Vinther.
Forældrene spænder ben
Sanne Vinter mener ikke, at vi voksne gør det godt nok. De børn der ikke kan koge et æg, er ofte de samme, som ikke har fundamentale kompetencer i forhold til grøntsager og kontakt med råvarer.
”Vi kan ikke være bekendt at sende dem ind i voksenlivet uden at klæde dem bedre på i forhold til madlavningskompetencer. Vi skal gøre os mere umage,” siger Sanne Vinther.
Hun understreger også to andre tal fra rapporten. Nemlig at hvert femte barn slet ikke bliver spurgt, om de vil mere med i køkkenet, og at hen mod hvert fjerde barn har oplevet at få et nej, når de gerne vil hjælpe til.
Det mener Sanne Vinther, at forældrene skal blive bedre til at udnytte. Analysen viser også, at mere end hvert andet barn, 54 procent, gerne vil lave mere mad.
”Giv børnene større frihed og lad dem bestemme hovedretten. Og lad dem slippe for opvasken,” siger hun.
Det skal løses
Sanne Vinther er meget opsat på, at flere børn skal i køkkenet og få de basale værktøjer på plads, så de ikke bare kan koge et æg, men også klare sig selv i højere grad.
”Vi har for mange forældre, der står i vejen for børns madlavning. Forældre, der står i vejen for, at børn bedre kan klare sig selv som voksne, fordi de mangler viden om og erfaringer med smag, grøntsager, madspild og sundhed” siger Sanne Vinther.
Hun mener, at alle forældre er interesserede i at give deres børn en god start på livet, og det indebærer blandt andet at kunne håndtere råvarer og lave mad.
”Forældre skal lade børnene være med. At det er svært for nogle, er helt ok, men forældre har bare ikke et valg. Det skal løses,“ siger Sanne Vinther.
Nøgletal fra BUM 2023
- 40 procent af børnene svarer, at de ikke kan koge et æg uden hjælp – 27 procent kan ikke klargøre grøntsager.
- 35 procent mener ikke, at de selv kan koge pasta eller kartofler
- 35 procent svarer ’Ja, meget’ til spørgsmålet om de kan lide at lave mad. 43 procent svarer ’Ja, lidt’
- 23 procent af børnene har oplevet at få et nej fra forældrene til at hjælpe med at lave mad
Om analysen: Børn, Unge og Mad 2023
Ovenstående tal er bare nogle af de unikke indsigter, Arla Fonden har fundet frem til i årets Børn, Unge og Mad-analyse (BUM), der er den fjerde i rækken, siden den første udkom i 2020.
Det er Arla Fondens ambition, at BUM skal give nye indsigter til arbejdet med børn og unge. Indsigterne skal bidrage til, at Arla Fonden og andre interesserede kan blive inspirerede af børnenes tanker og klogere på deres madvaner. Dermed fremmes også Arla Fondens formål:
At skabe madglæde og bæredygtige madvaner til den næste generation. Hele rapporten kan læses på www.bornungeogmad.dk.
Om Arla Fonden
Arla Fonden vil inspirere børn og unge til gode, sunde og bæredygtige madvaner. Det gøres gennem involverende læringsaktiviteter, hvor børn og unge kan fordybe sig i mad, råvarer, måltider og bæredygtighed.
En stor del af læringsaktiviteterne er udviklet til skolernes 6. – 8. klassetrin. Dette gælder for eksempel MADlejr, hvor klasserne tilbydes at komme på madlejrskolerne på øen Helnæs på Sydfyn og i Højer i Sønderjylland, og MADværkstederne, hvor MADguiderne gennemfører tematiserede workshops ude på skolerne.
Arla Fonden har også læringsforløb, der kan foregå i fritiden. Madspildsskolen, en pop-up aktivitet for familierne, afvikles i et partnerskab med Too Good To Go og Arla og er et eksempel på denne type aktivitet i fritiden.