Se eller gense hele webinaret der dykker ned i temaerne:
Madlavning & Madvaner
Madinspiration & SoMe
Madmod
På webinaret d. 18. maj 2022 blev årets resultater præsenteret med et skarpt ekspertpanel bestående af:
Tallene blev præsenteret af:
Præsentationen affødte mange spændende diskussioner i panelet, om hvordan vi bedst hjælper børnene i køkkenet, fremmer madmod og hvilken betydning sociale medier har på alt dette.
1. Børnene vil gerne lave mere mad, og mere indflydelse kan være vejen frem.
76% af de adspurgte børn kan godt lide at lave mad. 53% af de adspurgte børn vil gerne lave mere mad, og 66% af forældrene synes, børnene skulle lave mere mad. Udgangspunktet er godt, og vi kan hjælpe børnene på vej til mere madlavning ved f.eks., at give dem mere indflydelse på og frihed i deres madlavning og/eller give dem mulighed for at lave mad med deres venner.
2. Forældres rolle er stadig central for børns madglæde, i samspil med SoMe.
Mange af børnene finder madinspiration på sociale medier. Det er forskelligt, hvad drenge og piger ser og finder og hvilke kanaler de er særligt aktive på, men de forskellige kanaler giver hver især mulighed for at engagere børn i mad og madvaner. Forældrene skal dog huske på, at de ifølge børnene stadig er en vigtig kilde til inspiration, og kombination af snakken i hjemmene og sociale medier kan være vigtig.
3. Tålmodighed og eksperimenterende tilgang til mere madmod.
53% af børnene er blevet kaldt kræsne, halvdelen indenfor den seneste måned. 77% oplever dog sig selv som madmodige. Så i stedet for at stemple børnene som kræsne, hvis de er tilbageholdne med at smage på nyt eller mad, de husker som noget, de ikke kan lide, bør vi spørge ind, prøve igen og med andre udskæringer og tilberedninger og have tålmodighed.
Se eller gense hele webinaret der dykker ned i temaerne:
Madlavning & Madvaner
Madinspiration & SoMe
Madmod